Strategi Pemasaran

PEMASARAN

Pemasaran   merangkumi semua perkara yang dapat menigkatkan lagi jualan produk pengeluar.

Produk  yang dikeluarkan oleh pengeluar mestilah dapat membantu pengeluar memaksimumkan kentungan dan memberi tumpuan dalam pengeluaran.

ASAS PEMASARAN

.   MAKSUD  PEMASARAN

Pemasaran  ialah suatu strategi , kaedah , rancangan dan aktiviti yang mengagihkan barang dan perkhidmatan daripada pegeluar kepada pengguna.Proses pemasaran meliputi membeli , menjual , menyimpan , mengangut, mengagih, membungkus, menggred serta sanggup menggung risiko  yang mungkin berlaku. Manakala pasaran pula boleh ditakrifkan sebagai suatu keadaan dimana pengeluar  sanggup menawarkan barang dan perkhidmatan serta pengguna mampu  dan sanggup membayar barang dan perkhidmatan yang dibeli pada harga yang ditetapkan .

PENDEKATAN PEMASARAN SESUATU

PRODUK DALAM PASARAN

  1. Pendekatan berorientasikan  firma
  2. Pendekatan  berorientasikan  produk atau

Keluaran

3. Pendekatan berorientasikan pasaran

4.  Pedekatan berorientasikan pengguna.

TUJUAN  PEMASARAN

Membantu menyelesaikan  masalah pengguna

  1. Memperluaskan pilihan  pengguna
  2. Meningkatkan  jualan dan keuntungan

Pengeluar .

  1. Menggalakkan pertumbuhan  ekonomi .

SASARAN  PEMASARAN

Barang  yang telah dikeluarkan oleh golongan pengeluar akan dipasarakan . Barang ini akan dibeli oleh pelbagai golongan  sosio- ekonomi .Golongan sosio-ekonomi  terbahagi kepada dua kumpulan  iaitu individu  sebagai  pengguna dan sebagai  pengeluar .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s