Sistem

1.SISTEM PNUEMATIK

Go to fullsize image

  1. Menggunakan prinsip tekanan udara untuk menghasilkan pergerakkan.
  2. Bahagian utama – pemampat udara,selindar, injap dan sistem kawalan.
  3. Pergerakkan yang dihasilkan ialah pergerakkan lurus.
  4. Digunakan dalam system robotik dan alat pembuka skru tayar kenderaan.



2.SISTEM HIDRAULIK

Go to fullsize image

  1. Menggunakan prinsip tekan hidraulik cecair / minyak hidraulik.
  2. Bahagian utama dua omboh berisi cecair yang disambung dengan menggunakan tiub.
  3. Pergerakkan cecair dilakukan oleh mesin pengepam yang akan menghasilkan tekanan.
  4. Tekanan yang dihasilkan akan menggerakan piston / omboh dalam selindar.
  5. Digunakan pada brek kenderaan dan alat pengangkat jentera.

Contoh yang paling simple ialah picagari

3.SISTEM-SISTEM  MEKANIKAL

.

Jenis-jenis sistem

  1. Mekanikal.
  2. Elektrik.
  3. Elektronik.
  4. Kawalan.

1. Sistem Mekanikal

  1. Sistem yang ringkas dan banyak diaplikasikan pada alatan atau mesin.
  2. Digunakan untuk pemanduan kenderaan, pengayuh basikal , gril pintu dsn
  3. Contoh sistem ini banyak diguna pada basikal.

2.      Sistem tuas

Go to fullsize image

  1. Kebaikan ialah da
  2. ya yang kecil untuk menghasilkan daya yang besar dan mengangkat beban yang berat.
  3. Ia terdiri dari palang yang diletakkan atas sangga.

Aplikasi : sistem brek basikal dan gunting

3.      Sistem Penyambungan Mekanikal


  1. Berfungsi untuk memindahkan daya dan pergerakkan dalam ystem mekanikal.
  2. Ia diaplikasi pada pembukaan dan penutupan tong sampah.

4.      Sistem engkol

  1. Ia menukar pergerakkan lurus kepada pergerakan putaran atau sebaliknya.
  2. Ia digunakan pada pergerakkan omboh enjin,pengayuh basikal dan pergerakkan putaran mesin jahit.

5.     Sistem Takal

  1. Mempunyai dua roda berlurah yang dipasang pada aci dan dihubungkan dengan tali sawat.
  2. Takal pemacu berputar maka takal pengikut berputar ikut arah putran yang sama kecuali tali sawat di- songsangkan.
  3. Kelajaun putaran bergantung kepada nisbah diameter kedua-dua takal.
  4. Jika takal pemacu besar putaran terhasil rendah tetapi daya kilas tinggi.
  5. Sistem takal digunakan pada mesin gerudi elektrik.
  6. Takal disambungkan dengan tali sawat.

Jenis tali sawat:

i.      – bentuk rata.

ii.      – bentuk bulat.

iii.      – bentuk segi empat.

iv.      – tirus bergigi.

6.Sistem Gear

  1. Digunakan untuk memindahkan daya dan mengubah daya kilas pergerakkan.
  2. Pemindahan berlaku melalui aci yang memegang gear.
  3. Arah pemindahan bergantung kepada:
  4. bilangan gigi gear.
  5. kedudukan aci samada ,selari,bersilang dan bersudut.

7. Sistem Aci Sesondol

  1. Diguna untuk menukar pergerakkan putaran kepad\pergerakkan lurus.
  2. Ia digunakan dalam enjin kenderaan.

8.Sistem ulir skru

  1. Ia terdiri daripda geligir berpintal yang seragam.
  2. Terdapat pada aci yang dinamakan bolt,skru dan stad , digunakan sebagai pengikat.
  3. Ia juga boleh berfungsi sebagai pemindah daya, pengangkat beban dan pengena beban.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s